Chris, wat er ook is!

Rouw & Verlies

We kunnen op meerdere manieren met verlies te maken krijgen. Je kunt iemand verliezen waar je veel van houdt. Toch kan verlies ook te maken hebben met jouw verkering die uitgaat, je vriendin die verhuisd of de scheiding van je ouders. Alles wat dierbaar is voor jou, kan je verliezen. Dat kan ontzettend heftig zijn en veel met je doen. Het geeft verdriet, boosheid, verwarring of pijn. Het leren omgaan met elke vorm van verlies noemen we rouwen.

Uniek = goed!
Allereerst, jij bent uniek! Nu is dat misschien niet nieuw (hoop ik!), maar hoe je dus met verlies omgaat is ook uniek. Niet iedereen gaat er op dezelfde manier mee om. Niet iedereen voelt hetzelfde. Het kan zijn dat je open bent of juist gesloten. De een lijkt het snel te kunnen verwerken, terwijl jij nog lang met heftige gevoelens rondloopt. Welke manier ook meer bij jou past, ze zijn allemaal goed. Wel is het belangrijk dat je iets doet met je gevoelens! Denk maar eens aan je hoofd als een ballon. Hoe meer lucht erin komt, des te groter deze wordt. Komt er teveel lucht in, dan knapt de ballon! Wanneer je je gevoelens opsluit in je hoofd, kan je bijna het gevoel hebben dat je ontploft.  Neem jezelf dus zeker serieus.

De 5 reacties
Wetenschappers hebben dit proces van ‘verlies verwerken’ wel bekeken en laten zien dat er 5 reacties zijn die je waarschijnlijk zult hebben of herkennen. Dat is een proces dat min of meer in deze volgorde voorbij komt (maar dat hoeft niet altijd zo te zijn):

  • Je kunt ontkennen wat er is gebeurd en misschien zelfs ook in shock zijn.
  • Je word erg boos om de situatie.
  • Nieuwe dingen gaan ondernemen en nieuwe doelen stellen.
  • Steeds meer toelaten wat je voelt, maar je daardoor erg down of depressief voelen.
  • Je komt tot een acceptatie van wat er is gebeurd (let op! Dit betekend niet dat het geen pijn meer doet of dat je het vergeet. Wel heeft het minder invloed gekregen op wat jij onderneemt en doet door de dag heen).

Vanzelfsprekend is dat het laatste eindstationnetje. Neem de tijd om daar te komen. Het kan voelen alsof je geen controle hebt over dit proces door alle emoties die je ervaart. Daarom kan het helpen om te praten met iemand over wat er bij jou van binnen gebeurd, want dat lucht op en helpt jou om gedachten te ordenen. Een paar tips voor jou:

  • Zoek iemand in jouw omgeving die je vertrouwt en waarmee je goed kunt praten.
  • Probeer ook dingen te blijven ondernemen en als je je somber voelt, mag je best wat afleiding zoeken.
  • Ben je creatief? Misschien kan je je gevoelens kwijt in muziek, schrijven of schilderen.
  • Wil je liever eerst anoniem iemand spreken? Dan ben je altijd welkom bij Chris voor een praatje via de chat of de mail.

Loading...