Chris, wat er ook is!

Verslaafd aan je smartphone: wat kun je er aan doen?

De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Via social media blijven we bij, weten we wat onze vrienden doen, wat trendy is, en via Youtube kun je de leukste filmpjes bekijken. Hoe zorg jij ervoor dat het gebruik van je smartphone leuk blijft? En hoe zorg je er voor dat je niet verslaafd raakt?

Verdeelde aandacht

App-makers willen graag dat jij veel tijd aan hun app besteedt. Dat levert geld op. Door push-ballonnetjes trekken ze jouw aandacht, die jij vervolgens wil ‘wegwerken’. Dat geeft jou weer een goed gevoel. Je aandacht wordt als het ware steeds naar je smartphone getrokken. Bijvoorbeeld, als je leert voor een toets of je maakt een ingewikkelde wiskunde som. Elke keer dat je een lichtje ziet of een geluidje hoort, wordt je aandacht naar je smartphone getrokken. Nu lijkt het alsof je twee dingen tegelijk kan doen, maar dat is een illusie. Je hersen kunnen maar één ding tegelijk. Feitelijk switch je snel van het ene naar het andere. En daardoor wordt het leren van de toets moeilijk en de som van wiskunde onmogelijk.

Stel je eens voor dat je met een leuke vriend(in) zit te praten en hij of zij kijkt telkens even weg. Wat vindt je daar van? Het is erg fijn wanneer de ander echte aandacht voor je heeft. Je aandacht ergens op richten moet je leren (oefenen). Dat is niet alleen noodzakelijk voor een studie, maar ook in relaties. Een professionele gamer vertelde in een interview (radio 1) dat hij de ‘S’ regel in gedachten houdt. Hij zei: “Als ik ervoor zorg dat ik voldoende tijd besteed aan sport, spel, sociale contacten, school en slaap, dan gaat het goed met me en zit ik lekker in mijn vel.”

Gevolgen van te veel smartphone gebruik:

  • Stress (FOMO-fear of missing out)
  • Verminderde empathie (inlevingsgevoel). Het blijkt dat degene die veel naar hun scherm kijken, minder inlevingsgevoel ontwikkelt. Empathie heb je nodig in een relatie, op je werk en later voor je gezin. Voor het ontwikkelen van empathie is het nodig om iemand in de ogen aan te kijken.

Een voordeel van het regelmatig wegleggen van je smartphone kan zijn dat je relaxter in het leven staat, je beter kunt concentreren en een goede vriend(in) bent. Handig toch, als je uiteindelijk minder tijd kwijt bent met je huiswerk en meer tijd hebt voor goede vrienden? De uitdaging is om bewust om te gaan met de tijd die je aan de smartphone besteedt. Wanneer je daarvoor kiest zal je merken dat je tijd overhoudt voor dingen die voor jou ook belangrijk zijn. Je geeft jezelf de kans om meer uit het leven te halen.

Tips om verslaving aan je mobiel te voorkomen:

  • Besteed tijd aan de dingen die –naast je smartphone- ook belangrijk voor jou zijn zoals sporten, muziek, of je vrienden ontmoeten.
  • Zet het geluid van je mobiel uit.
  • Hanteer de 25-5 regel of 50-10. Doe 25 minuten huiswerk en beloon jezelf dan met 5 min social-media.
  • Maak gebruik van een papieren agenda. Vaak staat huiswerk digitaal, schrijf over wat je moet doen en maak een planning. Bewaar de controle over je eigen tijd.
  • Maak je telefoon onaantrekkelijker door bijvoorbeeld pushballontjes en blauwe vinkjes uit te zetten. Of ‘detox’ af en toe van je smartphone door hem een dag niet te gebruiken.
  • Laat je mobiel ’s avonds beneden liggen en neem hem niet mee naar je slaapkamer. Je slaapt een stuk beter zonder je mobiel naast je. Koop een wekker wanneer je je smartphone als wekker gebruikt.

Inzicht krijgen in jouw smartphone gedrag?

De gratis apps ‘QualityTime’ (Android) en ‘Moment’ (iOS) houdt de hele dag op de achtergrond bij hoe vaak je je smartphone aanzet en welke apps je het meest gebruikt. Gebruik je de app een aantal dagen, dan krijg je een goede indruk van hoe verslaafd je aan je smartphone bent. Je ziet je dagelijkse gebruik, maar ook hoeveel uren je wekelijks in apps als Snapchat, Instagram, Facebook en WhatsApp doorbrengt. Door middel van een tijdslijn wordt de hele week inzichtelijk. Misschien nóg wel handiger is de optie om per app meldingen te in te stellen voor wanneer je een zelfgekozen gebruiksduur (bijvoorbeeld 2 uur per week) overschrijdt. QualityTime grijpt dan niet in, maar toont wel een melding om je hiervan op de hoogte te stellen. Het is vervolgens aan jou om de desbetreffende app af te sluiten, of toch nog even door te spelen.

Wil je nog even doorkletsen over dit onderwerp? Klik hier om een anonieme chat te starten.


Laat een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading...