Chris, wat er ook is!

Goede voornemens: hoe bereik ik mijn doel?

Voor je het weet is het alweer oud en nieuw! Tijd voor een nieuw jaar, met nieuwe kansen. Bij een nieuw jaar horen vaak ook goede voornemens, doelen die je wilt halen in het nieuwe jaar. Dat blijkt meestal best wel lastig te zijn: de voorgenomen doelen zijn soms niet haalbaar en/of realistisch.

Januari of april?
Goede voornemens hebben geen startdatum. Voelt het goed om nu alvast te beginnen? Waarom niet? Doe het! Je hoeft niet te wachten tot januari als je een verandering in je leven wil aanbrengen. Je kan nu, morgen of elk moment beginnen!

Begin klein
Verwacht niet van jezelf dat je meteen alles kunt. Maak dus een doel die niet teveel van je eist. Maak ook niet teveel doelen, anders verdrink je in de goede voornemens! Je kunt veel gerichter aan de slag en de kans is groter dat je ze behaalt.

Maak je doelen SMART
– Specifiek: Wat wil je precies bereiken? Hoe? Maak het zo specifiek mogelijk.
– Meetbaar: Wanneer is het doel bereikt?
– Acceptabel: Is dit wat je wil?
– Realistisch: Wil je niet teveel in korte tijd? Gaat dit je lukken?
– Tijdgebonden: Wanneer wil je je doel bereikt hebben?

Voorbeeld gewoon doel: “Ik wil komend jaar meer bewegen”.
Voorbeeld SMART doel: “Ik wil vóór 1 februari vier keer een uur hebben gezwommen”.

Op deze manier lukt het je veel makkelijker om een doel te bereiken, want je hebt voor jezelf heel duidelijk gemaakt wat je precies wil bereiken!

Tip: om het voor jezelf leuk en overzichtelijk te maken kun je een collage maken met allemaal plaatjes die te maken hebben met je goede voornemens! Zo kun je letterlijk zien waarmee je aan de slag wil gaan. 

Succes!


Laat een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading...